Ferdinant: 'Ruim anderhalf jaar geleden zijn wij gestart met de systeemaccreditatie. Een klus waar we best tegenop zagen. In de afgelopen jaren hebben we meerdere accreditatietrajecten doorlopen. Vaak was het een kwestie van verwoorden wat je doet, welke competenties je in je opleiding wilt aanleren en dat is het. Zo niet bij de systeemaccreditatie. Het bleek een traject te zijn van een jaar denken, schrijven en weer doordenken. Het positieve van dit traject, en dat ben ik bij geen enkele ander accreditatie tegen gekomen, is dat de accreditatie geleid heeft tot een enorme professionaliseringsslag. Hoe geven we leiding aan een opleidingsinstituut? Hoe evalueren we onze processen? Hoe toetsen we de competenties? Hoe geven we invulling aan het onderwijskundig doordenken van onze opleidingen? Allemaal vragen die het impliciete expliciet maakten. En dat was nodig en goed. We hebben een enorme slag gemaakt in het doordenken hoe we competenties toetsen. Hoe we reflectie van studenten verdiepen. Hoe we als ‘vakidioten’ ook onderwijskundig kunnen verantwoorden wat we doen. Daardoor zie ik nu al dat onze opleiding op een hoger plan in komen te staan. En er valt nog genoeg verder te ontwikkelen.'
Merci Hans